Fargefølelser og forvandlinger
Navn: Sara Garanty
Bor: I Stockholm, Sverige
Yrke: Fargekonsulent og interiørdesigner med fargepsykologi som spesialfelt
Utdanning: Interiørdesign og fargepsykologi, Barcelona
Kjennetegn: Maler vegger som terapi. Fargene i hjemmet velges ut basert på mentale tilstander.
En portal til en annen dimensjon
Det føles ikke som å komme inn i en leilighet – men som å komme inn i et sinn. Et sted der fargene ikke bare holder seg på veggene, men overskrider dem, som om de trenger seg ut, og endrer form, tilstand og dimensjon. De sitter ikke fast i malingen. De beveger seg nærmest inn i deg. De gjør noe med deg.
Allerede i inngangen blir du møtt av en dyp blå farge, og når du tar til høyre, utfolder et veggmaleri seg – laget i samarbeid med kunstneren Amandah L'Narte. Det danner en overgang til en ny stemning.
Formålet er klokkeklart: «Jeg ønsket å skape et rom der det føles som om man går inn i en annen dimensjon. Et sted der du kan puste, og der tankene kan falle til ro.»
Selve maleriet inneholder 18 forskjellige farger, inkludert Flügger 1458, Flügger 1447, Arne Aksel Prince, Arne Aksel Japan og Flügger 1352. De mange lagene i maleriet støtter følelsen av transformasjon, av overganger, uten å låse betrakteren til én bestemt tolkning.
Når du går inn i Saras hjem, føles det som å åpne en dagbok som er skrevet i farger. Et manifest skapt av nyanser der hvert hjørne, hver tone og hver overflate bærer spor av et rikt indre liv.
«Man forstår ikke helt hvordan farger henger sammen. Hvordan de spiller sammen – og hvordan de spiller mot hverandre. Hvordan de spiller med lyset, i leiligheten, hjemmet, huset. Farger er en hel vitenskap.»
Et hjem designet for ulike sinnsstemninger
Sara beskriver farger som noe mye mer enn bare maling på veggen.
«For meg handler farger ikke bare om noe som dekker en overflate. Det er mer som en frekvens og en vibrasjon som spiller på følelsene.»
I stuen malte hun veggene i en dempet rosa nyanse kalt “Pink Picnic” og taket i en litt mørkere rosa tone (“Flamingo”) for å skape kontrast. Den dype vinrøde fargen på panelene og karmene spiller på de lyse rosatonene, mens en mintgrønn dør gir et lekent og kontrasterende uttrykk.
«Samfunnet er ganske dystert akkurat nå ... og rosa er den mest oppløftende fargen.» Hun sier det er en farge man blir glad og energisk av – som å åpne en flaske champagne: boblende, boblende glede.
«Jeg har alltid strevd litt med rosa, men akkurat denne nyansen ... den får meg til å gi slipp!»
Den er ikke nusselig. Den er avvæpnende. Som når man trekker pusten i frisk luft etter å ha vært lenge i et trangt rom. «Det minner meg om tenåringsrommet mitt. Det var også rosa, men dette er annerledes. Det er ikke romantisk, det er mer som ... en pause. Det er som en måte å komme hjem til seg selv på.»
En gulfarge som lar sinnet puste
Kjøkkenet er malt i en myk gul nyanse som er en av Saras absolutte favoritter. Den løfter humøret og gir energi, men har også en innebygd selvtillitsboost.
«Det oppleves ikke som en farge som trenger seg på. Den er mild og åpen og gir deg en luftig følelse innvendig.»
Den er nøye utvalgt fordi den fremkaller et minne om barndommens varme sol og grønne blader – et minne hun bærer med seg som en fargekode gjennom livet.
«Jeg har et slikt barndomsminne, fra da jeg var kanskje syv år gammel. Vi er i Värmland, og jeg står på en bro. Solen varmer meg i nakken, og det er en helt spesiell grønn-gul tone i landskapet. Den fargen har aldri forlatt meg.»
Det gule fungerer som en subtil forlengelse av dagslyset.
Farger som et følelsesverktøy
For Sara har fargene kraft til å endre sinnstilstanden vi er vi. Selve veggfargen kan berolige et stresset nervesystem eller aktivere et kreativt fokus.
«Hvis jeg maler over noe, er det ikke fordi jeg angrer på det. Det er fordi jeg er på et annet sted nå.»
Fargene får lov til å komme og gå. Ingen farge er permanent. Men de brukes aldri uten en grunn.
Sara jobber profesjonelt med fargenes verden.
«Jeg pleier å si at jeg har mange titler. Noen ganger sier jeg at jeg er en kolorist, eller fargeekspert, eller fargepsykolog – eller fargekonsulent.»
Det første spørsmålet for alle prosjekter er: «Hva ønsker du å oppnå i dette rommet? Hvilken følelse skal det gi deg?» Først deretter velger hun fargene.
«Det handler ikke bare om å gjøre det vakkert ... Det første spørsmålet er alltid: Hva ønsker du å føle i dette rommet?»
Farger, ikke frykt
Mange er redd for farger, forteller Sara.
«Det folk oftest sliter med, er at de er redd for farger.»
Det er sjelden en bevisst frykt, men snarere en usikkerhet, der de er i tvil om hvordan de skal jobbe med nyanser og lys. Derfor leder Sara kundene varsomt ut av komfortsonen. Hun forklarer hvordan visse kulører kan påvirke oss: Blått skaper ro og fokus, grønt gir en følelse av balanse og velvære, gult fremmer glede og læring, og rødt vekker energi.
Men det kan også være overstimulerende hvis det blir for dominerene. For henne er farger ikke pynt, men et grunnleggende livsvilkår.
«Farger er like viktige som søvn og kosthold.»
Saras tilnærming er intuitiv og kroppslig forankret, der sansene får lov til å lede an.
«Jeg maler ikke for noen andre. Jeg tar ikke bilder til Instagram. Dette handler om meg og mitt behov for ro.»
Fra Värmland til Barcelona til Stockholm
Sara vokste opp i en grå forstad til Stockholm, der klasserommene var hvite og fargeløse. I Barcelona studerte hun interiørdesign og ble introdusert for fargepsykologi.
«Lærerne mine oppfordret oss til å bruke farger ... spesielt fargepsykologi. Vi hadde et helt år med fargelære.»
Da hun flyttet tilbake til Sverige i 2018, ble tilnærmingen hennes møtt med skepsis.
«Alt var hvitt ... vegger, tak, kjøkkener, til og med gulvene.»
I starten møtte bare fem personer opp på foredraget hennes om fargepsykologi. Men hun ga ikke opp.
«Nå som jeg har jobbet med dette i over 15 år, merker jeg at folk begynner å bli mer nysgjerrig. De begynner selv å oppleve at farger gjør noe med dem.»
Et sted å man kan kalle «hjemme».
På de dagene alle tankene i hodet bare er støy, og hun trenger noe ordløst, trer fargene ordentlig frem.
Fargene blir et refleksivt verktøy som skaper harmoni og helbredelse, og som gir rom for glede og tilstedeværelse.
«Jeg tenker ikke i interiør, men i indre tilstander. Jeg maler ikke for å få på plass en bestemt stil. Jeg maler for å få stabilitet.»
Hos Sara blir hjemmet en forlengelse av nervesystemet hennes.
Et rom som tilpasser seg.
Som et værskifte i fargenyanser.
For å kunne være i det.
”Mal det du føler. Opplev nye farger når du beveger deg fra sted til sted.”